KLM
Als een van de meest toonaangevende luchtvaartmaatschappijen ter wereld navigeert KLM door turbulente tijden. De uitdagingen van de COVID-19-pandemie en de groeiende noodzaak voor duurzaamheid vragen om een vernieuwde wervingsstrategie en innovatie. Stefanie Boers, Program Manager Sourcing E&M bij KLM, deelt hoe KLM samenwerkt met Jobfluentials om te laten zien dat KLM niet alleen vliegtickets verkoopt, maar ook een vooraanstaande technische werkgever is.
Omscholen met Filemon
De onzichtbare technische divisie van KLM
“De meeste mensen kennen KLM vanwege haar passagiersvluchten, maar de omvang en het belang van onze technische divisie blijven vaak onderbelicht”, aldus Stefanie Boers. Naast het onderhoud van haar eigen vloot, biedt KLM ook uitgebreide onderhoudsdiensten aan 200 andere luchtvaartmaatschappijen wereldwijd. Ze onderhoudt, checkt en repareert vliegtuigen, motoren en componenten.
Deze technische afdeling is cruciaal voor de veiligheid en efficiëntie van de internationale luchtvaart. Vliegtuigen vereisen, net als auto’s, onderhoud na een bepaald aantal vlieguren en landingen. Het verschil is dat een auto met een defecte snelheidsmeter nog de weg op mag, en een vliegtuig niet. Onderhoudsdiensten en reserveonderdelen moeten daarom altijd beschikbaar zijn. En dat is waar KLM op grote schaal in voorziet, zowel op reparatiebasis als een abonnementsmodel wat ze ‘Power by the Hour’ noemen.
“Het is enorm kapitaalintensief voor individuele luchtvaartmaatschappijen om hun vloot zelfstandig te onderhouden en bovendien aan de strikte wetgeving te voldoen. Daarom kiezen velen ervoor dit werk aan ons uit te besteden”, zegt Boers. Dit betekent dat maatschappijen wereldwijd voor zowel gepland als ongepland onderhoud op KLM vertrouwen. “Wij helpen onze klanten kosten te beheersen en tegelijkertijd te voldoen aan de strenge veiligheidsnormen van de luchtvaart”, legt Boers uit. Een voorbeeld van de complexiteit hiervan is het handmatig controleren van 72 bladen in een motor, een proces dat tegenwoordig door middel van digitale hulpmiddelen en jawel, ook AI, kan worden ondersteund.
De dorst naar technisch talent
KLM zoekt continu naar technici, met name mbo’ers met een achtergrond in vliegtuigtechniek, werktuigbouwkunde of elektrotechniek. De doelstelling van 425 nieuwe collega’s werd vorig jaar behaald; dit jaar ligt de lat op 450.
Bij dergelijke ambities is een aantrekkelijk werkgeversmerk onmisbaar. KLM is in 2024 de vierde aantrekkelijkste werkgever onder de grote commerciële bedrijven in Nederland, volgens een onderzoek van Randstad. ASML, Damen Shipyard en de Efteling scoren nog hoger in de ogen van werknemers. Philips volgt KLM op de vijfde plek. Opmerkelijk is dat KLM vorig jaar niet eens in de top vijf stond.
“Het onderzoek laat zien wat werknemers belangrijk vinden bij hun werkgever”, zegt Oscar van Mourik, gedragswetenschapper bij Randstad Nederland. “Werknemers zoeken niet alleen naar een goed salaris, maar waarderen ook een positieve werkomgeving, een goede werk-privébalans en zinvol werk."
Uit het onderzoek blijkt dat de vijf belangrijkste factoren voor een aantrekkelijke werkgever zijn: (1) aantrekkelijk salaris en secundaire arbeidsvoorwaarden, (2) een prettige werksfeer, (3) een goede werk-privébalans, (4) interessant en boeiend werk, en (5) baanzekerheid.
Interessant werk, of “fascinerende techniek” zoals ze het bij KLM zelf noemen, is in overvloed aanwezig. “Met onze deelname aan deze serie willen we graag laten zien hoe baanbrekend het werk is dat wij verrichten. We werken hier met unieke technieken die wereldwijd slechts door een handvol bedrijven worden beheerst”, legt Boers ons uit.
Daarnaast heeft KLM haar sollicitatieproces vernieuwd om kandidaten meer dan voorheen te beoordelen op praktische vaardigheden en leergierigheid. “We hebben een pilot gedaan waarbij sollicitanten hun capaciteiten met hun handen laten zien in plaats van alleen verbaal”, aldus Boers.
Opleiding en ontwikkeling van talent
Het voldoende snel opleiden van nieuw talent vormt ook voor KLM een uitdaging. “MBO-gediplomeerden hebben vaak nog enkele jaren training nodig voordat zij zelfstandig kunnen werken”, legt Boers uit. KLM werkt samen met diverse MBO-instellingen en maakt gebruik van technologieën om het opleidingsproces te versnellen en te verbeteren. “We gebruiken bijvoorbeeld de Microsoft HoloLens om monteurs te trainen via augmented reality, waardoor ze in een gesimuleerde omgeving kunnen leren”, vertelt Boers.
Behoud van talent in een concurrerende markt
Het behouden van talent is eveneens een uitdaging. “Er werken verschillende generaties bij KLM, elk met hun eigen verwachtingen”, zegt Boers. “Jongere generaties willen snel carrière maken, maar dit botst soms met de gestructureerde opzet van de luchtvaart. Perspectief bieden over je groeipaden binnen het bedrijf is belangrijker dan ooit. Ook onderzoeken we hoe we deze paden op een veilige en goede manier kunnen verkorten.”
Samenwerking met Jobfluentials
KLM werkt samen met Jobfluentials om werkzoekenden te inspireren en te informeren over de carrièremogelijkheden binnen het bedrijf. “We willen mensen bewust maken van het onzichtbare werk dat wij doen en hen aanmoedigen om een carrière bij ons te overwegen. Met een technische achtergrond is er heel veel mogelijk bij ons.” legt Boers uit.
“Filemon Wesselink als gezicht van de serie sluit perfect aan bij onze doelgroep”, zegt Boers. “Zijn humoristische en nieuwsgierige benadering maakt ons verhaal oprecht en toegankelijk voor een breed publiek.”