Van der Velden

Met meer dan 17 vestigingen en ruim 550 medewerkers is Van der Velden de grootste rioleringsspecialist van Nederland. Dit familiebedrijf biedt een compleet dienstenpakket voor bedrijven, woningbouwverenigingen en horecaketens. In een tijd waarin het werven, ontwikkelen en behouden van talent steeds complexer wordt, zoekt Van der Velden naar nieuwe manieren om zich te onderscheiden. De samenwerking met Jobfluentials biedt daarbij een uniek podium om het echte verhaal achter het bedrijf te vertellen.

Omscholen met Filemon

"De kunst is om te zorgen dat de buitenkant hetzelfde is als de binnenkant."

Raquel van Gorp - HR-directeur bij Van der Velden

"De kunst is om te zorgen dat de buitenkant hetzelfde is als de binnenkant."

Raquel van Gorp - HR-directeur bij Van der Velden

"De kunst is om te zorgen dat de buitenkant hetzelfde is als de binnenkant."

Raquel van Gorp - HR-directeur bij Van der Velden

Favoriete werkgever worden

Van der Velden wil meer zijn dan een goede werkgever: ze willen de favoriete keuze worden voor technisch talent. Dat betekent niet alleen uitstekende arbeidsvoorwaarden bieden, maar ook een sterk werkgeversmerk neerzetten. “Wij betalen boven de markt, investeren in opleidingen, bieden goed materiaal, ondersteunen onze leidinggevenden met trainingen en investeren in leiderschap. De kunst is om dat verhaal zichtbaar te maken en te zorgen dat de buitenkant hetzelfde is als de binnenkant." zegt Raquel van Gorp, HR-directeur bij Van der Velden. Als je bij ons solliciteert, moet hetgeen we je vertellen tijdens het sollicitatieproces overeenkomen met wat je ervaart als je bij ons komt werken.

De uitdaging ligt ook in het veranderen van de perceptie over het werk. “Veel mensen denken bij rioolwerk alleen aan keuken- en toiletverstoppingen, maar onze monteurs komen op bijzondere plekken. Zo moest een collega laatst voor werkzaamheden naar de vlindertuin van Burgers’ Zoo. Ons werk is veel diverser dan je op het eerste gezicht zou denken.”

Om dat verhaal te vertellen, benadrukt Van der Velden vier werkgeversbeloften aan (potentiële) medewerkers:

  1. Je komt nog eens ergens

  2. Je weet zeker dat je goed zit

  3. Je werk doet ertoe

  4. Je groeit uit tot een specialist

Deze kernwaarden vormen ook de basis van hun arbeidsmarktcommunicatie.

"We willen laten zien dat er ook een afslag is richting rioleringstechniek."

Donna Visser - Content Marketeer bij Van der Velden

"We willen laten zien dat er ook een afslag is richting rioleringstechniek."

Donna Visser - Content Marketeer bij Van der Velden

"We willen laten zien dat er ook een afslag is richting rioleringstechniek."

Donna Visser - Content Marketeer bij Van der Velden

Opleiden met aandacht

Een van de speerpunten van Van der Velden is het grondig opleiden van nieuwe medewerkers. “We bouwen aan een eigen academy waar iedere monteur een persoonlijk opleidingsprogramma krijgt. Elke nieuwe monteur werkt samen met een vaste leermeester die wekelijks de voortgang toetst. In de eerste drie maanden bieden we intensieve begeleiding." vertelt Raquel.

Maar goed opleiden gaat verder dan alleen een sterke start. Het begint al op de eerste werkdag met een warm welkom. “Nieuwe medewerkers starten op hun vestiging en hebben de volgende dag een introductiedag op ons hoofdkantoor waar ze alles leren over het bedrijf. Beide eigenaren en een deel van de directie zijn aanwezig en vertellen over de familiehistorie. Het is echt een moment waar we laten zien wie we zijn." zegt Raquel.

Daarnaast investeert Van der Velden ook in de leermeesters zelf. “We zoeken naar die leermeester, die zijn kennis en ervaring op een didactische manier kan overbrengen, iemand die niet alleen oog heeft voor de technische kant, maar ook voor de sociale kant van een nieuwe medewerker. Hoe gaat het met diegene, lukt het allemaal, hoe voelt iemand zich in het nieuwe team? Een onderdeel van de nieuwe leermeester training is dus niet alleen de ‘wat leer je iemand’, maar zeker ook ‘hoe leer je iemand iets’?

"Een monteur op een elektrische fiets kan sneller ter plaatse zijn, geen parkeerkosten maken en het is goed voor de conditie."

Raquel van Gorp - HR-directeur bij Van der Velden

"Een monteur op een elektrische fiets kan sneller ter plaatse zijn, geen parkeerkosten maken en het is goed voor de conditie."

Raquel van Gorp - HR-directeur bij Van der Velden

"Een monteur op een elektrische fiets kan sneller ter plaatse zijn, geen parkeerkosten maken en het is goed voor de conditie."

Raquel van Gorp - HR-directeur bij Van der Velden

De vijver vergroten

In de Nederlandse rioleringsbranche werken ongeveer 3.000 mensen. Dat maakt de concurrentie om talent extra intens. “Er zijn maar een paar grote spelers, en daarnaast veel kleinere bedrijven met vijf tot tien medewerkers. Als je uit dezelfde vijver vist, moet je zorgen dat je opvalt." zegt Donna Visser, Content Marketeer bij Van der Velden.

Een belangrijke pijler in hun strategie is het vergroten van die vijver. “We willen jongeren bewust maken van de mogelijkheden in ons vak. Bij veel evenementen op scholen komen alleen de bekendere beroepen voorbij, zoals bouw en installatietechniek. We willen laten zien dat er ook een afslag is richting rioleringstechniek." zegt Donna.

Daarnaast kijkt Van der Velden verder dan het traditionele profiel van de rioleringsmonteur. “We hebben monteurs die uit de bouw komen, zoals een voormalige ijzervlechter, of mensen die bij een verhuisbedrijf werkten en minder fysiek zwaar werk wilden. Het belangrijkste is dat iemand de juiste mindset heeft en bij ons past.”

Leiderschap als sleutel tot behoud

Het behouden van medewerkers staat of valt met goed leiderschap. Van der Velden ziet hierin een cruciale rol weggelegd voor de vestigingsmanagers. “Zij bepalen of iemand zich gezien, erkend en gewaardeerd voelt." zegt Raquel. Om hen hierin te ondersteunen, ontwikkelt Van der Velden een toolkit voor coachend leiderschap. “We vragen veel van onze vestigingsmanagers: ze zijn verantwoordelijk voor financiën, operationele processen, commercie, personeel en materieel. Het is belangrijk dat ze in de dagelijkse hectiek ook tijd maken om echt verbinding te maken met medewerkers.”

Oprechte aandacht is daarbij essentieel. “Natuurlijk is een formele gesprekscyclus belangrijk, maar daarbij is een aantal keren per week vragen aan iemand hoe het écht met hem of haar gaat, net zo belangrijk”. Het gaat juist om die informele momenten, zoals bij het halen van koffie of voor het begin van een werkdag. Leidinggevenden moeten zien hoe iemand binnenkomt en de deur uitgaat, terwijl ze zelf ook een volle agenda hebben. Dat vraagt veel, maar maakt een wereld van verschil.”

“De serie leeft echt in de organisatie en daarbuiten."

Raquel van Gorp - HR-directeur bij Van der Velden

“De serie leeft echt in de organisatie en daarbuiten."

Raquel van Gorp - HR-directeur bij Van der Velden

“De serie leeft echt in de organisatie en daarbuiten."

Raquel van Gorp - HR-directeur bij Van der Velden

Strategisch vooruitkijken

Met een groot deel van het personeelsbestand dat ouder is dan 55, kijkt Van der Velden naar de toekomst met strategische personeelsplanning. “We moeten anticiperen op uitstroommomenten en ervoor zorgen dat we voldoende leermeesters hebben om nieuwe medewerkers in te werken. Dat vraagt om duurzame inzetbaarheid en een goed doordachte planning." zegt Raquel.

Daarnaast zet het bedrijf in op het uitbreiden van hun opleidingsaanbod. “We willen voor elke functie een specifieke opleiding aanbieden. Dat kost veel tijd, maar afgelopen jaar hebben we een opleiding ontwikkeld voor projectadministrateurs, en volgend jaar willen we er nog een toevoegen voor onze Technisch Service Managers." vertelt Raquel.

Innovatie en duurzaamheid

Van der Velden blijft ook innoveren op het gebied van duurzaamheid. Ze hebben een speciale unit voor rioolrenovatietechniek en gebruiken duurzame harsen. Daarnaast elektrificeren ze hun wagenpark en zetten ze elektrische fietsen in voor monteurs in steden met emissieloze zones. “Een monteur op een elektrische fiets kan sneller ter plaatse zijn, geen parkeerkosten maken en het is goed voor de conditie. Het biedt ook mogelijkheden voor mensen zonder rijbewijs." legt Raquel uit.

Bovendien bereiden ze zich voor op strengere wet- en regelgeving rondom uitstoot. “We zien dat emissieloze zones toenemen. Dat vraagt van ons dat we nadenken over hoe we onze diensten blijven leveren op plekken waar busjes en vrachtwagens niet meer welkom zijn.”

"Wees een eenhoorn in de paardenwei."

Donna Visser - Content Marketeer bij Van der Velden

"Wees een eenhoorn in de paardenwei."

Donna Visser - Content Marketeer bij Van der Velden

"Wees een eenhoorn in de paardenwei."

Donna Visser - Content Marketeer bij Van der Velden

Lessen voor de branche

De ervaring van Van der Velden biedt waardevolle lessen voor andere HR-professionals. Een van de belangrijkste inzichten is dat de binnenkant van een organisatie moet kloppen met hoe deze zich naar buiten profileert. “Als de arbeidsmarktcommunicatie niet aansluit bij de werkelijke bedrijfscultuur, zullen mensen niet blijven." zegt Raquel.

Daarnaast pleit Van der Velden voor lef in communicatie. “Veel sectoren zijn te voorzichtig in hoe ze zich presenteren. Maar in een technische branche kun je opvallen door buiten de gebaande paden te denken. Wees een eenhoorn in de paardenwei, zolang het maar past bij wie je echt bent.”

Impact van de samenwerking

De samenwerking met Jobfluentials heeft al veel teweeggebracht binnen Van der Velden. “De serie leeft echt in de organisatie en daarbuiten." zegt Raquel. “Via ons employee advocacy-programma zien we dat de afleveringen breed worden gedeeld.

De organisatie vond het spannend om hun standaard marketingstijl hierbij even los te laten, maar de positieve reacties spreken voor zich. Mensen zeggen dat ze ons overal zien op LinkedIn.”

Ook de samenwerking zelf wordt geprezen. “De snelheid van reageren, de overzichtelijke planning en het gevoel dat alles onder controle was – het was allemaal heel prettig." zegt Raquel. “Zelfs in de laatste hectische dagen voor de opnames wisten we dat het goed zou komen.”

Met een combinatie van visie, innovatie en oprechte aandacht voor mensen, blijft Van der Velden niet alleen een sterke speler in de rioleringsbranche, maar ook een werkgever waar talent zich kan ontwikkelen en gewaardeerd voelt.

Accelerate your growth with the best talent

Strengthen your employer brand and fill vacancies faster and more cost-effectively with Jobfluentials.

© 2024 Jobfluentials

English

Accelerate your growth with the best talent

Strengthen your employer brand and fill vacancies faster and more cost-effectively with Jobfluentials.

© 2024 Jobfluentials

English

Accelerate your growth with the best talent

Strengthen your employer brand and fill vacancies faster and more cost-effectively with Jobfluentials.

© 2024 Jobfluentials

English