ForFarmers
ForFarmers doet precies wat de naam zegt: het produceren van hoogwaardig voer voor de veehouderij. Maar het doet meer. Het bedrijf ondersteunt boeren met advies om hun bedrijfsvoering te optimaliseren en verduurzamen. Met kennis, advies en innovatieve producten helpt ForFarmers boeren inspelen op de veranderende maatschappelijke behoeften. Zo helpt het boeren inspelen op de voortdurend veranderende behoeften van de maatschappij. Dit doen ze met 2.600 medewerkers in Nederland, Duitsland, Polen en het Verenigd Koninkrijk. Ontdek hoe ForFarmers samenwerkt met Jobfluentials om onbekende beroepen en de trots binnen de agrarische sector bij een groter en nieuw publiek onder de aandacht te brengen.
Omscholen met Filemon
De uitdaging van talentwerving
ForFarmers investeert flink in het werven, opleiden en behouden van talent. De begeleiding van nieuwe medewerkers is maatwerk. Vaak begint het met een traineeship om het bedrijf goed te leren kennen. “Iedereen gaat als het even kan een dagje mee op de bulkwagen en op bezoek bij de boeren. Dat geeft nieuwe mensen een beeld van waar wij het allemaal voor doen.” legt Ria Kneepkens, Director Communications, uit. Ook krijgen nieuwe collega’s in sales bijvoorbeeld een uitgebreid trainingsprogramma waarin ze technische kennis over de producten en concepten leren. Hoe ze effectief, met wederzijds respect en begrip met onze boeren communiceren, komt daarin ook aan bod.
Misverstanden en modernisering
ForFarmers investeert veel in het enthousiasmeren van jongeren voor een toekomst in de agrarische sector. “Dat begint al op de basisschool. Denk aan rondleidingen door onze fabriek of gastlessen in de klas. Daarnaast organiseren we open dagen en hebben intensief contact met onderwijsinstellingen en studentenverenigingen.” vertelt Bernice Overkamp, Talent Acquisition Specialist. Ook worden er speciale stagedagen georganiseerd waarop studenten kennismaken met ForFarmers. Hierbij maken ze door middel van speeddates kennis met potentiële stagebegeleiders. Dit werkt goed, want steeds meer studenten starten hun stage bij het bedrijf.
Daarnaast staat er een eigen BBL-traject in de startblokken, speciaal gericht op operators en monteurs. “Dit geeft ons de mogelijkheid om medewerkers echt op te leiden en hen kennis te laten maken met het vak. Hierin werken we samen met geaccrediteerde opleiders.”
Om jongeren aan te trekken, werkt ForFarmers ook aan de perceptie van de agrarische sector. “De agrarische sector wordt – geheel onterecht – soms als stoffig en ouderwets gezien. En uiteraard is dit niet juist” aldus Bernice. “De sector zit vol met automatisering, moderne technologie en innovatie. En, nog belangrijker, ForFarmers is een heel gezellig, nuchter, down to earth bedrijf om voor te werken! Door jongeren dit te laten zien, hopen we dat ze enthousiast raken om voor een bedrijf als ForFarmers te werken.”
Trots en loyaliteit binnen het team
De discussies rondom duurzaamheid en de agrarische sector ziet ForFarmers niet als bedreiging, maar als een kans. “De sector moet verduurzamen, en ForFarmers wil hierin haar rol spelen. We zijn volop bezig met manieren om bijvoorbeeld reststoffen opnieuw te gebruiken en biodiversiteit te bevorderen. We helpen boeren in die transitie, bijvoorbeeld door steeds meer circulaire grondstoffen in te zetten.” aldus Ria Kneepkens.
Duurzaamheid gaat bij ForFarmers verder dan alleen het milieu. “We willen dat boeren ook in de toekomst een goed bestaan kunnen opbouwen. Daarom ondersteunen we hen ook met advies en begeleiding bij de transitie naar een duurzamere bedrijfsvoering. We zijn niet alleen een voer-, maar ook een kennisfabriek.” Dit betekent dat ForFarmers zich inzet om ervoor te zorgen dat duurzame keuzes ook economisch haalbaar zijn voor de boeren.
Innovaties en technologieën
ForFarmers wil de agrarische sector verder verduurzamen en zet daarbij uiteraard ook in op nieuwe technologieën en innovaties. “Ook in onze fabrieken zetten we technologie in om efficiënter te werken, zoals bijvoorbeeld AI-oplossingen voor predictive ordering.”
Naast AI en automatisering in de fabrieken, maakt ForFarmers ook gebruik van data-gedreven oplossingen voor boeren. “We verzamelen veel data over bijvoorbeeld voerefficiëntie en diergezondheid. Deze data gebruiken we om boeren gericht advies te geven, zodat zij hun bedrijfsvoering kunnen optimaliseren. Het gebruik van data en technologie helpt ons niet alleen om efficiënter te werken, maar draagt ook bij aan een duurzamere en productievere agrarische sector.”
De inzet van Jobfluentials
"We wilden onderbelichte beroepen en het trots dat in de sector heerst graag op een nieuwe manier in beeld brengen." zegt Ria over de motivatie om met Jobfluentials samen te werken.
"Tijdens de eerste gesprekken waren we meteen enthousiast. Dit enthousiasme groeide alleen maar toen de samenwerking eenmaal van start ging. Dit was de eerste keer dat we samenwerkten, en de ervaring was zeer positief. We waarderen vooral de flexibiliteit en de betrokkenheid. Het team dacht actief mee en was altijd bereid om aanpassingen door te voeren waar nodig. Dat maakte het hele proces prettig en constructief." vertelt Bernice.
"De samenwerking bracht ons niet alleen mooie, professionele content, maar ook veel positieve energie. Zo’n complexe productie komt altijd met uitdagingen, maar juist daarin bleek de toegevoegde waarde: jullie dachten actief mee, gaven ons op de juiste momenten pushback en hielpen ons soepel over alle obstakels heen. Het eindresultaat is een enorm leuke aflevering waarin drie beroepen binnen ForFarmers centraal staan. Het heeft ForFarmers op een positieve en toegankelijke manier onder de aandacht gebracht" voegt Ria toe.
Een strategische toekomst
ForFarmers heeft de afgelopen jaren hard gewerkt aan haar werkgeversmerk, onder andere met de lancering van hun employer brand: “Krachtvoer voor je ambitie”. “Onze collega’s zijn de allerbeste ambassadeurs, dus we laten hen ons verhaal zoveel mogelijk vertellen.” vertelt Bernice. “Door middel van filmpjes en verhalen delen we de trots en passie die de mensen hier voelen.”
“Het is prachtig om te zien hoe betrokken onze mensen zijn en hoe ze die trots naar buiten brengen. Dat helpt in het aantrekken van nieuwe medewerkers.” ForFarmers richt zich op de lange termijn, waarbij het al op basisschoolniveau begint met het enthousiasmeren van jongeren. “We planten continu zaadjes. "Uiteindelijk groeit dit uit tot een duurzame verbinding met ons bedrijf.”
Het employer brand van ForFarmers is erop gericht om niet alleen nieuwe medewerkers aan te trekken, maar ook huidige medewerkers trots te laten zijn op hun werk. “We willen dat iedereen hier met plezier werkt en voelt dat hij of zij een verschil maakt. Of je nu in de fabriek werkt, op kantoor, of dicht bij de boeren op het erf. Dat gevoel van trots is wat ons bedrijf maakt wat het is.”